Vanliga fel på bilen

Publicerad: oktober 27, 2025

Här listar vi några vanliga fel på bilen – och vad du behöver göra för att fixa dem!

1) Elsystem & elektronik

Startproblem, sporadiskt tändande varningslampor, döda fönsterhissar och ett centrallås som lever sitt eget liv pekar ofta på elfel. Vanliga orsaker är ett urladdat eller kylansträngt batteri, sliten generator, jordfel, fukt i kontaktdon eller trasiga givare som ABS, MAF, NOx, lambda samt defekta tändspolar.

Börja alltid med grundkontrollen: mät batterispänning (minst ca 12,5 V med motorn av) och laddspänning (omkring 14 V under gång). Gå vidare med säkringar och jordpunkter, läs ut felkoder och byt enbart givare eller tändspolar när felkällan är bekräftad.

2) Motor (bensin & diesel)

Ojämn gång, misständningar, dålig dragkraft, ryckig acceleration, högre förbrukning och motorlampa tyder på problem i motorn eller dess kringutrustning. För bensinmotorer är slitna tändstift och tändspolar vanliga bovar; för diesel ofta igensatt EGR eller partikelfilter. Även läck i insug/tryckslangar, smutsigt spjällhus eller MAF, trött bränslepump eller slitna spridare förekommer.

Följ serviceschemat (tändstift, luft- och bränslefilter), rengör spjällhus/MAF, trycktesta insug, kontrollera bränsletryck och hantera DPF/EGR genom regenerering, rengöring eller byte vid behov.

3) Kamdrivning (kamrem/kedja)

Rassel vid kallstart kan avslöja en sliten kedja, medan varningslampa eller plötsligt motorstopp ofta beror på brusten kamrem. Orsakerna är vanligtvis förlängda serviceintervall, fel oljekvalitet, ålder och miltal på remmen eller slitna sträckare och glidskenor på kedja.

Följ fabrikens intervall för kamremsbyte (både tid och mil) och byt vattenpump samt spännare samtidigt. Vid kedjerassel eller felkoder för kamläge: byt komplett kedjesats.

4) Kylsystem

Om motorn blir varm, kupévärmen försvinner, söt doft märks och kylvätskenivån sjunker talar det för läckage eller cirkulationsproblem. Vattenpump, kylare, slangar och termostat är typiska felpunkter, liksom luft i systemet. Trycktesta för att hitta läckor, byt defekta delar, lufta systemet korrekt och ersätt termostaten om temperaturregleringen är felaktig.

5) Turbo & insug

Visslingar, krafttapp, rök och motorlampa för laddtryck pekar mot problem i turbosystemet. Spruckna tryckslangar, igensatt intercooler och slitage i turbolagren (ofta vid oljebrist eller sen service) är vanliga orsaker. Utför läcktest på trycksidan, håll oljeservicerna punktliga och renovera eller byt turbo först när läckor och styrning är uteslutna.

6) Växellåda & koppling

Manuella lådor kan bli svårväxlade och kopplingen slira, ibland med läckande slavcylinder som följd. Automatlådor (inklusive DSG/dubbelkoppling, momentomvandlare och CVT) kan ge ryck, fördröjda växlingar eller gå i nödläge. Ofta handlar det om sliten lamell/tryckplatta, gammal eller felaktig olja, defekta solenoider, slitna DCT-kopplingar eller CVT-rem.

Åtgärda genom luftning/byte av kopplingens hydraulik, följ tillverkarens oljespec för växellådeservice (även om “livstid” påstås), uppdatera programvara och renovera vid konstaterat mekaniskt slitage.

7) Bromsar

Vibrationer vid inbromsning, gnissel, mjuk pedal eller att bilen drar snett tyder på bromsproblem. Skeva skivor, slitna belägg, kärvande ok eller glidpinnar, luft i systemet och defekta ABS-givare är vanligt. Byt skivor och belägg parvis, rengör och smörj glidpinnar, lufta systemet noggrant och kontrollera ABS-givare och krans.

8) Styrning & hjulupphängning

Klonk över gupp, spårkänslighet, ojämnt däckslitage och rattvibrationer pekar mot slitna länkarmar, bussningar, styrleder eller hjullager – eller felaktig hjulinställning och skeva fälgar. Byt slitna delar, gör hjulinställning efter ingrepp, balansera hjulen samt kontrollera lager för buller och glapp.

9) Avgassystem & utsläpp

Högt avgasljud, bensinlukt och motorlampa (lambda/katalysator) indikerar läckor eller komponentfel i avgassystemet. Vanligt är läck i rör/flexrör, defekt katalysator eller lambdasond samt NOx/AdBlue-problem på moderna dieslar.

Svetsa eller byt läckor, mät lambdasignaler, kontrollera NOx-sensorer och AdBlue-system – och åtgärda grundorsaker som misständning som kan skada katalysatorn.

10) Klimatanläggning (AC)

Dålig kylning, kompressor som inte slår till eller envis imma beror ofta på köldmedieläckage, fel på tryckgivare/koppling eller igensatt kupéfilter. Gör läcksökning och fyll systemet, byt kupéfilter årligen och serva kompressor/kondensor vid behov.

11) Kaross, rost & vatteninträngning

Fukt i kupén, imma, dålig lukt och diffusa elfel har ofta samma ursprung: igensatta dräneringar, slitna dörrlister eller begynnande rost i skärmkanter och trösklar. Rensa dräneringar, byt lister samt rostskyddsbehandla i tid för att undvika större skador.

Innehåll

1) Elsystem & elektronik

2) Motor (bensin & diesel)

3) Kamdrivning (kamrem/kedja)

4) Kylsystem

5) Turbo & insug

6) Växellåda & koppling

7) Bromsar

8) Styrning & hjulupphängning

9) Avgassystem & utsläpp

10) Klimatanläggning (AC)

11) Kaross, rost & vatteninträngning

I lager